بیماران هموفیلی «در به در» درجستجوی دارو؛ وزارت بهداشت پاسخگو نیست

13 هزار بیمار هموفیلی در کشور وجود دارند و این روزها با کمبود داروی مورد نیاز خود روبرو هستند؛ این در حالی که است محدودیت تولید و عرضه دارو به این بیماران، شرایط مطلوبی را برای آنها ایجاد نکرده و مشکل ساز شده است.

بیماران هموفیلی «در به در» درجستجوی دارو؛ وزارت بهداشت پاسخگو نیست

گروه سلامت باران تئاتر: هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده ارثی است. فرد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پائین یا عدم وجود پروتئین‌هایی به نام فاکتورهای انعقادی، قادر به متوقف کردن روند خونریزی نیست.این بیماری به عنوانی یکی از بیماری های خاص مورد حمایت دولت قرار دارد و داروی این بیماران به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. فرآیند انعقاد خون به جلوگیری از خونریزی بیش از حد کمک می‌کند. انواع مختلفی از هموفیلی وجود دارد اما شایعترین و شناخته شده ترین آنها عبارتند از :  هموفیلی A – کمبود فاکتور ۸  هموفیلی B – کمبود فاکتور ۹  این روزها بیماران هموفیلی در بسیاری نقاط با مشکل داروی مورد نیاز خود روبرو هستند؛ به طوری که این بیماران برای تهیه دارو باید در به در جستجو کرده تا داروی نیاز روزانه خود را تامین کنند.

13 هزار بیمار هموفیلی در ایران در کل کشور بالغ بر 13 هزار بیمار هموفیلی وجود دارد که 2500 نفر در استان تهران ساکن بوه و ماهانه نیازمند 42 هزار ویال دارو هستند؛این در حالی است که براساس اطلاعات کسب شده اکنون 5400 دارو در حال توزیع است. چند نفر از بیماران با مراجعه یا تماس تلفنی با باران تئاتر از کمبود این دارو شکایت داشته و خواستار رفع این مشکل و بلاتکلیفی خود شده‌اند. یکی از بیماران که دچار مشکل خون ریزی در ناحیه دندان شده بود عنوان کرد من نمی‌دانم برای این موضوع چطور داروی خود را تامین کنم. یکی از بیماران دیگر هموفیلی با بیان اینکه داروی مورد ما بشدت کم است، اظهار داشت:‌از دو سال پیش واردات داروی مورد نیاز ما قطع شده و شرکت داخلی اعلام کرد که می‌تواند این دارو را تولید و عرضه کند. 4 ماه با کمبود دارو روبرو هستیم وی ادامه داد:حدود 4 ماه است که بیماران هموفیلی با کمبود دارو روبرو هستند و شرکت تولید کننده داخلی نیز اعلام کرده که دلیل عدم تولید دارو به علت اعلام غلط وضعیت دارویی از سوی وزارت بهداشت به این شرکت بوده است. این بیمار هموفیلی با بیان اینکه بیماران هموفیلی نیازمند داروی فاکتور 8 در کشور 6هزار و 800 بیمار هستند، تصریح کرد:‌این در حالی است که فقط 5600 فاکتور 8 تولید شده و این تعداد نیز به صورت قطره چکانی بین بیماران توزیع می‌شود. وی گفت:‌ متاسفانه مافیای دارو در مسیر تامین داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی نیز نفوذ کرده و باعث مشکلاتی شده است. جمعی از بیماران که روز گذشته به سازمان غذا و دارو مراجعه کرده بودند نتوانستند جواب قانع کننده‌ای دریافت کنند؛ به طوری که به گفته یکی از بیماران حاضر مسئوولان غذا و دارو به این بیماران تنها اعلام کرده بودند که  در خواست واردات دارو را داده‌ایم اما از گفتن زمان تامین این داروها برای بیماران خودداری کرده بودند.

مشکل کمبود دارو کمبود مواد اولیه در شرکت تولید کننده است در این خصوص نازنین فرزادی فر، رئیس انجمن هموفیلی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت باران تئاتر در پاسخ به این پرسش که «چرا بیماران هموفیلی با کمبود دارو مواجه شده‌اند؟»، بیان داشت:‌کمبود داروی بیماران هموفیلی در خصوص فاکتور 8 بوده که دلیل آن مشکل مواد اولیه در شرکت تولید کننده سامان دارو بوده است. وی ادامه داد:دو ماه تولید دارو متوقف شده بود اما حالا تولید شروع شده و تا پایان دیماه داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی به مرحله عرضه در داروخانه‌ها خواهد رسید. رئیس انجمن هموفیلی ایران با بیان اینکه بیماران هموفیلی با مواجه شدن با کمبود داروی مورد نیاز دچار استرس شده‌اند، افزود: در شرایط فعلی هر بیمار هموفیلی که نیازمند دارو بود و دارو نداشت می‌تواند به بیمارستانهای دولتی مراجعه کرده و بیمارستانها نیز موظف هستند داروی این بیماران را تامین کنند. دارو تا پایان دی می‌رسد فرزادی فر تاکید کرد:‌داروی بیماران هموفیلی تا پایان دیماه در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد. با پیگیری که از بخش بیماران هموفیلی بیمارستان امام خمینی داشتیم یکی از افراد فعال در این بخش نیز از کمبود دارو برای این بیماران خبر داد. این در شرایطی است که یک شرکت دارویی داخلی به عنوان تولید کننده این دارو در حال تولید است اما مقدار تولید دارو در این شرکت هنوز کفاف نیاز بیماران در سطح کشور را نمی‌دهد.

داروی بیماران خاص سهمیه بندی می‌شود بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص روند توزیع داروهای خاص اظهار داشت: داروهای خاص را به طور سهمیه بندی توزیع می‌کنیم. به هر حال کمبود دارو برای همه بیماران مشکل ساز است اما این نقیصه می‌تواند برای برخی بیماران جنبه حیاتی تری داشته باشد و حال و روز آنها را دستخوش مخاطراتی سازد؛ در نتیجه وزارت بهداشت موظف است تا با تدبیر صحیح و مدیریت این موضوع داروی این بیماران را تامین و در اسرع وقت بدور از ایجاد هرگونه تنش و فشار روانی در اختیار آنها گذارد. پایان پیام/