هنر دست مادربزرگان ابرکوهی احیا شد

هزاره دوزی یکی از صنایع‌دستی دیرینه مادربزرگ‌های ابرکوهی بوده که امروزه با تلاش گروهی از بانوان این شهرستان احیا شده است.

هنر دست مادربزرگان ابرکوهی احیا شد

به گزارش باران تئاتر از ابرکوه، جوان ابرکوهی که همواره در پی کنکاش در تاریخ کهن شهر خود بوده و تاکنون آثار ملموس و ناملموس بسیاری را احیا کرده است، این بار در آموزشگاه دسواره به یکی دیگر از صنایع‌دستی زادگاه سرو کهن‌سال، جانی تازه بخشیده و با همکاری تعدادی از بانوان هنرمند، «هزاره دوزی» را آموزش می‌دهد.

حامد اکرمی،‌مدیر آموزشگاه صنایع دستی در ابرکوه به خبرنگار فارس اظهار کرد: مادربزرگ‌های ما در گذشته از آنچه ظاهراً دیگر قابل استفاده نبود و باید دور ریخته می‌شد، صنایع‌دستی منحصر به فردی تهیه می‌کردند که کاربردهای مختلفی نیز داشته است.

وی افزود: آنان هرگز خرده پارچه‌های حاصل از خیاطی که در اصطلاح ابرکوهی به آن جُل یا سرچین می‌گفتند را دور نریخته و با صرف کمی خلاقیت و هنر، آن را به رو پشتی، زیر قابلمه‌ای، پادری و رو قندانی یا شکلات خوری، روی درب قوری و چشم نظر حجله عروس و … تبدیل می‌کردند.

مدیر آموزشگاه دستواره گفت: هزاره دوزی به این صورت است که تکه پارچه‌ها را ابتدا به شکل مربع‌های یکسان برش زده و با دولایه تا زدن آن را به صورت سه‌گوش درمی‌آوردند. سپس این پارچه‌های مثلثی شکل را در کنار هم بر روی پارچه‌ای دیگر که به شکل مربع و یا بیضی یا گرد بود می‌دوختند و به هم وصل می‌کردند.

پایان پیام/ف