برهانی: باید در دو سطح به اسرائیل پاسخ داد/ عدم برخورد در گذشته، تل‌آویو را جسورتر کرد

یک کارشناس مسائل اسراییل گفت: به دلیل عدم پاسخ قاطع به حملات قبلی اسرائیل این رژیم رفته رفته در انجام حملات علیه ایران جسورتر شده و این روند آینده این تحولات را نگران کننده می کند. ایران با درس گرفتن از این اقدام باید ضمن بازنگری در سیاست خود در قبال تل آویو در دو سطح پاسخ دهد: کوتاه مدت و بلند مدت.

برهانی: باید در دو سطح به اسرائیل پاسخ داد/ عدم برخورد در گذشته، تل‌آویو را جسورتر کرد

مهسا مژدهی: در شش ماه گذشته اسراییل دست به ترور تعدادی از نظامیان ایرانی در لبنان و سوریه زد. در تازه‌ترین اقدام این رژیم، ساختمان مرتبط با امور کنسولی ایران در دمشق هدف قرار گرفت. اتفاقی که به‌عنوان نقض آشکار حقوق بین‌الملل معرفی شد. با این‌حال به‌نظر نمی‌رسد که سرزنش‌ کشورهای شرقی و غربی و تشکیل جلسه در شورای امنیت تلاویو را نسبت به دکترین که در قبال ایران در پیش گرفته پشیمان کند. با وجود اینکه شماری از نظامیان ایرانی در ماه‌های اخیر به شهادت رسیده‌اند، اسراییلی‌ها قصدی برای تائید دست داشتن خود در ترور آنها ندارند. نتانیاهو تحت فشار برای پایان جنگ در غزه است. برخی از ناظران معتقدند او در حملاتی مانند آنچه در دمشق رخ داد، به دنبال باز کردن جبهه‌های جدید درگیری است تا تمرکز را از آنچه در غزه می‌گذرد دور کند.

درخبرآنلاین با سیدهادی برهانی کارشناس مسائل اسرائیل درمورد دکترین اسراییل و رفتار نتانیاهو در قبال ایران به گفتگو نشسته‌ایم:

ارزیابی شما از تحولات اخیر در رویارویی ایران و اسرائیل چیست؟ دکترین اسراییل را در قبال تهران چطور می‌بینید؟

حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری کشورمان در سوریه وضعیت پیچیده ای را به وجود آورده است. این حمله هجومی بی سابقه به مواضع جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید و نشان دهنده این واقعیت است که قدرت بازدارندگی ایران در مقابل اسرائیل دچار مشکل شده است. اسرائیل بی محابا به مواضع ایران حمله می کند و در طول چند ماه گذشته ۱۷ تن از فرماندهان و نیروهای ایرانی را در سوریه هدف قرار داده است. این تحول ریشه در سابقه شرایط میدانی دوطرف در طول چند سال اخیر دارد. در واقع به دلیل عدم پاسخ قاطع به حملات قبلی اسرائیل این رژیم رفته رفته در انجام حملات علیه ایران جسورتر شده و این روند آینده این تحولات را نگران کننده می کند. به نظر می رسد در صورت عدم بازسازی بازدارندگی، اسرائیل دامنه و عمق حملات خود را افزایش داده و به سطوح خطرناکتری بکشاند.